Hur du tvättar din bil, vårt tillvägagångssätt.

Steg för steg beskrivning för ett lyckat tvätt resultat.

Som några av er kanske känner till så leder jag ibland kurser inom bilvård, i samband med att jag går igenom kursplanen för dagen får jag ofta höra att dom flesta redan kan tvätta en bil och att vi kan gå in på poleringskursen direkt. Så är det inte riktigt – därför går vi här igenom steg för steg hur du ska göra för att tvätta din bil med ett riktigt rent resultat.

  1. Börja alltid med “Kallavfettning”, det är den som ska verka under längst tid och den ska med fördel appliceras på torr yta, dock verkar BVE avfettning även bra på vått underlag. Kallavfettning applicerar man på ytor där asfalt och tjära fastnar på bilen, exempelvis runt skärmkanter, på fälgarna, egentligen hela sidorna upp till handtagen och hela bakstammen på bilen. Låt detta ligga och arbeta i 5-10 minuter beroende på hur mycket tjära det är.
  2. När kallavfettningen legat och myst till sig en stund och du nästan ser att den börjar torka in, då är det dax för den “Alkaliska avfettningen”, i vårt fall använder vi alltid vår egna och väldigt omtyckta BVE Grön som finns i 2 st olika versioner, första utgåvan och sedan efterföljaren BVE Grön 2.0, den sistnämnda är lite effektivare på Adblue och insekter annars är dom i det stora hela ganska lika varandra. Alkalisk avfettning applicerar du nu “ovanpå” kallavfettningen som är påväg att torka in, det gör då att den “funkas upp” igen och börjar arbeta på nytt samt att den alkaliska avfettningen löser upp allt annat som inte kallavfettningen rår sig på. Applicera denna på hela bilen och låt verka ett par minuter.
  3. Dax för avspolning, här är det några faktorer som nästan helt avgör hur ren bilen skall bli. För bästa möjliga  resultat bör här användas en rejäl högtryckstvätt med högt vattenflöde, att det är högt tryck är alltså inte lika viktigt som att du har ett högt vattenflöde. Det är också väldigt viktigt hur du spolar av bilen, att du alltid börjar nerifrån och jobbar dig uppåt och ser till att alltid ha Kem mellan strålen och bilens lack enkelt förklarat. Skulle du börja spola uppifrån och neråt så skulle allt Kem rinna av innan vattenstrålen kommer och spolar bort smutsen. Jag tycker det är enkelt att se vart jag varit om jag delar upp det i sektioner så man inte missar något. Se här till att allt “skum” spolas bort så du inte får Kem kvar på bilen.
  4. Om inte fälgarna blev tillräckligt rena i föregående steg – Spruta på Fälgrengöring, använd sedan en fin fälgborste eller en tvättsvamp för att få loss smutsen. Avsluta sedan med att spola av fälgarna med högtryckstvätt.
  5. Nu är bilen relativt ren om du gjort rätt, åtminstone så är all lös smuts bortspolad så du kan “svampa” bilen med ett bra “Bilschampo”. Du häller lagom mängd schampo i en tvätthink och häller sedan i önskad mängd vatten. Blötlägger en tvättsvamp eller tvättvante som du sedan i bilens färdrikting med långa mjuka drag drar över bilens lack, här tänker jag också i sektioner så jag inte skulle missa något. När du gått över hela bilen så ska allt schampo spolas av och då föredrar jag en vanlig vattenslang med ljummet vatten som jag spolar av med uppifrån och ner denna gång. Se till att allt skum försvinner, när du tror att du spolat klart – spola lite till!
  6. Nu bör din bil vara glänsande ren men för att undvika “kalkfläckar” så rekommenderar jag att man alltid torkar bilen torr efter tvätt. Det gör jag alltid med en Diamantduk, det nutidens sämskskinn som är betydligt mycket snällare mot lacken och absorberar väldigt mycket vatten. När du torkat bilen helt torr så är du färdig och bilen är med största sannolikhet så ren den kan bli av en vanlig tvätt.

Jag rekommenderar att man gör just detta ovanstående ungefär var 4:e tvätt och så gör man en enklare variant dom andra gångerna man tvättar bilen. Med det menar jag att det räcker ibland med att spruta på alkalisk avfettning och med högtryckstvätt spola av bilen, det har jag lärt mig av den erfarne Larry Andersson. Kontinuerligt underhåll är ett säkert kort om du vill bevara andra handsvärdet så mycket som möjligt. Det gör också att det hela tiden är lätt att tvätta bilen. Skulle du däremot tvätta väldigt sällan men tro att “magiska produkter” ersätter underhåll så kommer du få det betydligt mer slitsamt att få bilen ren då dessa magiska produkter endast är ett sätt för många att tjäna snabba pengar på vilseledande marknadsföring.

tvättpaket

 

Hoppas detta bidrar till att du får en renare bil.

Med vänliga hälsningar

Robin Berglund

BVX Mora